Askersund skaffade sig till
slut en tavla av en av stadens stora konstnärer, Karl Enoch Rignér. Men det tog lite tid. Även
om Rignér är okänd för de flesta av dagens askersundare, så är han ändå väl
representerad vid landets museer, bland annat på Nationalmuseum i Stockholm, i
Göteborgs Konstmuseum med Höstkväll och i Zornmuseet i Mora.

Fram till 1999 var
han inte representerad i sin hemkommun. Men på en lite underlig väg kom tavlan
i kommunens ägo. En person bosatt i Stockholm hade varit i Askersund på en
auktion vid en fastighet i Ströms hörna (korsningen Sundsbrogatan- Drottning
Kristinas väg). Familjen Rignér hade ägt den fastigheten under en period. Vid
auktionen på 80-talet fanns ingen från kommunen på plats för att ropa någon tavla av Karl Enoch. Men det ordnade
sig ändå genom stockholmaren. Kommunen blev erbjudan att köpa tavlan för
8 000 kronor. Och det blev också affär.

Tavlan som kommunen äger

Tavlan som
kulturförvaltningen köpte in är målad 1891. Frågan är dock var motivet är
hämtat ifrån? Förhoppningen vid köpte var att det rörde sig om ett
Askersundsmotiv. Men så är det nog inte. Troligen är motivet hämtat från
Stockholm. På tavlan finns en stor tegelbyggnad och ett kyrktorn. De flesta av
Askersunds stora byggnader uppfördes efter 1891. Kyrktornet är heller inte
riktigt bekant. Hur som helst är den målad av en berömd
Askersundskonstnär. Kanske finns det
någon läsare av det här raderna som känner igen motivet?

Från Östertull i Askersund

Karl Enoch föddes i Askersund
1870 och avled i Stockholm 1967. Pappan var målarmästare i Askersund. Konstnärens
mamma var född Åberg. Efter studier i tekniska skolan i Stockholm 1890, blev
Rignér elev vid Konstnärsförbundets målarskola i Stockholm, där han hade Anders
Zorn, Rickard Berg, Per Hasselberg och Carl Larsson som lärare. Främst gjorde
han sig känd som landskapsmålare. Vid sidan av måleriet var Rignér under många
år illustratör i dagspressen, och i den populära skämttidningen
”Söndagsnisse-Strix”, som gavs ut av Albert Engström och Hasse Z.