Cykelvägen mellan Askersund och Edö
har byggts färdigt. Det är en efterlängtad väg. Åmmebergsvägen är smal
och krokig. Cyklisterna får ny en egen skyddad vägsträcka. Så klart är
den kopplad till kommunens storsatsningen
på Edöområdet. Det finns delade
meningar om den satsningen i
Askersund, men den nya cykelvägen är nog
alla positiva till. Ska själv ta en tur
när det passar, när det inte regnar
och det är vindstilla. Kanske det dröjer, men det ska bli av. Någon invigning av vägen har väl inte skett ännu
vad jag vet. Det kanske inte blir någon…

Ny gång och cykelväg till Edö

Vägar och belysning till Edöområdet etapp 1 är klara. Nu fattas bara husen

Under min tid
som journalist var jag med om ett antal
väginvigningar, då folk med lite makt
kom ut ock klippte band, för att sedan säga några väl valda ord om hur viktigt satsningen var. Skriver inte det för raljera, utan så var det.

Ofta har det funnits delad meningar om ny
vägsatsningar. När den nya vägen förbi Åsbro drogs, drabbades mackägaren hårt.
Det gällde då att satsa på andra saker,
som gatukök och lite andra saker. Invigningen av förbifarten minns jag
särskilt. Kände man som var du och tjenis
med alla höga potentater. Åtminstone
trodde han det själv och jag låtsades
inget om. När vägen skulle invigas ringde han mej och vill åka med för att träffa ”kompisen” landshövdingen. Om
han sedan fick göra det minns jag inte.

En kompis till mej från idrotten vill också åka med.
Vi tre åkte dit och jag gjorde mitt jobb som journalist. Dagen efter
ringde mannen med med alla kändisvänner
till mej och frågade vad vägmästaren som var med på resan hette. Han
kunde aldrig drömma om att jag bara tog med en idrottskompis till en sådan
högtid. Och jag spelade med och förklarade
att namnet var Olsson. Så viktigt är det för en del att träffa kändisar.
Men jag hade överseende med det. Mannen var mycket snäll och det uppväger det mesta. Man ska vara snäll.

För 30 år sedan i oktober invigdes
nya förbifarten norr om
Askersund. Vem vet det kanske
blir en minneshögtid? Riksväg 50
fick en ny sträckning mellan bostadsområdena Närlunda och Lustenrust. Beslutsfattarna ville få bort den tunga trafiken genom stan. Men det var heta
diskussioner om hur det skulle ”drabba”
handeln i Askersund. Många trodde att
ett tungt mörkt täcke skulle läggas över stan med den nya förbifarten. Ingen
skulle åka in till centrum längre. Tänk
så fel de hade. Det är bara att kolla på torget i slutet på helgerna. Nästan
aldrig en plats ledig. Och det mesta av den tunga trafiken har försvunnit.

1983 förbifart Askersund

Själv gjorde jag och kollegan Göran Peterson och en grävande
undersökning av vägen innan den
invigdes. Vi gjorde det med cyklar
och hade matsäck med oss. Både
var vi eniga om att det var både första
och sista gången några kunde
njuta av en fika mitt i vägen helt
ostörda av trafik. Och att det också var värt ett reportage.

Planerarna
av förbifarten kom fram till att bilisterna skulle tjäna 1
minut och 35 sekunder på att slippa
åka igenom stan. Sträckningen av förbifarten är 3,7
kilometer och kostnaden blev
23 miljoner. Till det priset byggdes
också fyra broar över vägen. 500 personer kollade
på invigningen.

Så var det 1983. Invigningen sköttes av landshövding
Elvy Olsson, assisterad av kommunalrådet Karl-Erik Johansson. Så fort invigningen var överstökad började folk
köra fram och tillbaka på den nya
vägsträckningen. Redan då var det diskussioner
om en rondell vid södra infarten.
Men den lät vänta på sig i 30 år.

Bloggen finns också på na.se under Askersundsbloggen

Ove Danielsson