För fem år sedan invigdes en minnesplatsen över offren vid den stora färjekatastrofen 1828 vid Stora Hammarsundet. Hammarsborna var överens om att göra något vid den unika platsen. En projektgrupp inom samhällsföreningen Hammarslaget, ledd av Torsten Nilshamre, förverkligade planen. Och det gick snabbt från ide till verklighet. Det tog bara nio månader att få allt på plats. Som en brygga med en lång bänk där besökarna kan sitta i den rofyllda miljön vid sjön och titta på båttrafiken. En särskild möbel finns för de som har kaffekorgen med sig . Möjligheten att fiska vid det södra brofästet förbättrades också avsevärt.
Med ganska små medel ordnade Torsten och hans medhjälpare till en fin minnesplats, som i dag är välbesökt. Nu när semesterfirarna intar sjön med sina båtar blir minnesplatsen vid gamla svängbron extra uppmärksammad. Jag var själv där för några dagar sedan och då satt folk ute på bryggan och njöt. Kanske några också tänker lite extra på vad som hände vid platsen.
Det var den 28 april 1828 som den stora katastrofen inträffade. Det här var innan bron fanns. Färjan som fraktade över folk över det smala sundet kantrade, på grund av snedbelastning. 53 personer fanns ombord och 25 av dessa drunknade. Färjan avgick vid 18-tiden från norra sidan av sundet. De flesta var på hemväg från vårmarknaden i Askersund. Färjan var tungt lastad hästar, kärror, vagnar och en del boskap. Man kan också förmoda att det var ett upprymt sällskap som steg ombord efter markandsbesöket i stan.
Kronblomstecknaren Gunnar Persson har gjort omslaget till informationsskriften. Så här kunde färjekatastrofen kunat se ut.
Innan färjan kommit halvvägs brast linan och en oxe föll i vattnet. Flera människor skyndade till för att försöka dra upp djuret. Snedbalansen medförde att färjan kantrade och sjönk. 11 personer räddades av den medföljande båten och 17 av båtar som skyndade till. En del klängde sig också fast vid de simmande djuren. Att ändå så många drunknande berodde på bristande simkunnighet. Det är ingen särskild lång sträcka för en simkunnig.
Katastrofen blev upptakten till att riksdagsmannen för bondeståndet, Daniel Danielsson i Harge, började kampen för att få igång brobyggen över de båda sunden. Danielssons –han är inte släkt med mej- kamp ledde till att rullbron kunde invigas 30 år senare , 1858. Den senaste bron på platsen var en svängbro, som på senare år blev en ren flaskhals vid broöppningen. 1994 invigdes den nya stora bron över Hammarssundet.
Fina skyltar på väg ut till minnesmärket berättar lite om platsens historik och en speciell folder togs fram i samband med invigningen. Från den foldern har jag hämtat en del av mina uppgifter till bloggen. Kronblomstecknaren Gunnar Persson har gjort motiv till framsidan av foldern. Gunars teckning visar hur det kunnat ha gått till vid färjekatastrofen. För på den tiden var det här en katastrof. De flesta av de som drunknade hade hustru och många barn att försörja. Fem kvinnor fanns också med på listan över de omkomna. En av kvinnorna , Stina Nilsdotter , var 33 år och lämnade fyra barn efter sig.
Torsten Nilshamre var den drivande kraften för att få till stånd
ett minnesmärke över katastrofen vid sundet. Här från invigningen.
I en bok som Hammars hembygdsförening gav ut för en del år sedan finns händelsen också beskriven. För den som inte har besökt minnesplatsen vid gamla Hammarsbron, kan det vara värt ett besök. Med bil eller till sjöss.
Adressen till min hemsida är: http://ovedanielsson.se/index.html
PS! Kommentera gärna. Det skulle var trevligt.
http://www.askersund.se/kommunalverksamhet/forvaltningar/kulturochfritid/kultur/
kulturarbetarregister/forfattare.4.66f90d49120be6f3a0180008242.html
Hela adressen kom inte med…
Har mailat dig Ove.
Kolla gärna denna länk, titta längst ner i feta stilen under Torsten Nilshamre 🙂
http://www.askersund.se/kommunalverksamhet/forvaltningar/kulturochfritid/kultur/kulturarbetarregister/forfattare.4.66f90d49120be6f3a0180008242.html
Maila över bilden i kyrkoboken lägger jag in den på bloggen. ove.d@telia.com. Du har säkert rätt.
Ove
Trevligt att det blir lite diskussioner om bloggar. Men det finns ofta olika uppgifter på gamla händelser. Men du har ju kollat kyrkböckerna och då måste det väl stämma. Sänd gärna bilden ur kyrkoboken till mej ska jag sät in den på bloggen.
Hälsningar Ove
Kan maila bilden ur kyrkoboken över Hammar…
http://hem.ektv.nu/~ekt000851/alder.html
http://www.burkar.nu/ma/alma.html
17:e var en torsdag 28:e var en måndag…
http://www.svar.ra.se ska det vara
Vilken diskussion det blev, i kyrkböckerna står det att personerna avled 17:e både i hammar, motala och godegård. Kan ju aldrig tänka mig att flera präster skriver in dem som döda 17 och begravda 27 om de dog 28. Kyrkböcker är inget som man skrev typ 100 år senare utan de skrevs direkt när nåt hände typ födelse, död vigsel…..men det är väl inte hela världen, jag bara inflikade lite bara, men gå gärna in och titta på de sidor som jag angett, http://www.svar.se går att betala för 3 timmar och titta i böckarna och ni har ju nummret till sidan på svar, bara skriva in det där och läsa..
Jag vet inte varifrån den 17 april kommer. I alla böcker står det den 28 april. Det måste ha blivit något fel i kyrkböckerna.
Det här får jag inte till att gå ihop.
Skedde inte denna olycka med folk som var på väg från Askersunds marknad?
Marknader genomförs sista onsdagen i april resp sista onsdagen i Augusti. Är detta en modern företeelse?
För den 17 april 1828 får jag till en söndag.
Jag ska kolla. Det låter intressant.
Intressant artikel, gillar historiska händelser, trots att de var tragiska och fruktansvärda.
Då jag är medlem på http://www.genline.com och har tillgång till dödböcker så kunde jag inte låta bli att kika där, det var 25 st som drunknade varav 20 st hemmahörande i Hammars församling, 3 från Motala och 2 från Godegård.
Där står det att alla avled 17 april 1828 och att alla begravdes 27 april utom en som begravdes 28 april.
Det står en läng text om färjan bredvid de dödas namn, men tyvärr kan jag inte utläsa allt.. om du har möjlighet så är gidnr på sidan hos genline 198.35.91000
och även återfinns hos http://www.svar.ra.se och där heter sidan C0000634_00020
Kan försöka tolka texten…..