Längre lastbilar kan ge lägre utsläpp kunde man läsa
i en NA-artikel. I två år hade 32 meter
lång lastbil på prov trafikerat E6 mellan Malmö och Göteborg. Bilen är sju
meter längre än den i dag tillåtna längden och har visat sig vara miljöeffektiv.
Utsläppet per gods är betydligt mindre än för en vanlig lastbil.
Långa lastbilar är dock inget nytt för askersundarna. För drygt 50 år sedan inhandlade
ägarna till Askersundsverken, familjen Franzén, en lastbil av kolossalformat
för frakt av oljefat ut i Sverige. Bilen med det långa släpet var på den tiden
Sveriges längsta bil, just 32 meter. Den väckte stor
sensation. Tidningarna skrev spaltmeter om fordonet.
Många
askersundare har ännu inte glömt jättebilen. Och det är inte så konstigt. Nästan
halva Askersund jobbade på Askersundsverken. Har man inte jobbat där själva, så
är det alltid någon släkting som gjutit
villapannor eller pressat oljefat på gamla ”verket” i Strandparken..
Bild:Kjell Johansson
Anledningen
till att familjen Franzén köpte den stora bilen var inte så mycket för
miljön. Järnvägen från Askersund till Lerbäck lades ned. En bil som
kunde lasta lika mycket som en järnvägsvagn eller mera var nödvändigt.
John-Axel Franzén hade bott och jobbat i Tyskland. Han hade sett stora bilar
rulla fram på de tyska vägarna. John-Axel kom hem och började jobba i
familjeföretaget. Han tog också fram ritningsförslag på hur bilen skulle se ut.
Och vara konstruerad.
Det blev en
Volvo. Ryds i Virserum ställde sedan i ordning bilen. Volvon rullade sedan tio
år på den svenska vägarna. tid då Askersundsverken var igång med
tillverkningen.