MS Sjöhästen
skulle bli Askersunds motsvarighet till vandrarhemmet af Champan vid
Skeppsholmskajen i Stockholm. Under en kort period blev det så också. Det fanns
tio övernattningsbäddar och möjlighet till att beställa frukost för den som inte
vill dona och ordna med sådant. Båten hade använts som minutsättare fram till
1945 och fanns på Gotland innan det blev Askersunds hamn.

Ägaren Bertil Brahme fick dock inte bara kämpa
i hård motvind, utan det blev mera ett stormliknande motstånd, för att inte
säga orkan över hans vandrarhemssatsning. Lite synd kan man tycka. Ett
vandrarhem ombord på en båt skulle säkert ha platsat i sjöstaden Askersund
under en längre period än det nu blev.

Från början
var det klart med att Brahme skulle köpa forskningsfartyget Svanich. Fartyget
hade använts av Göteborgs universitet. Askersund hade saknat vandrarhem några
år, så Brahmes initiativ hälsades med stor glädje av turistnäringen. Svanich
skulle till och med få ligga gratis vid kajen det första året. Ägaren tänkte
döpa om båten till ”Bering af Askersund”.

Svanich
angjorde aldrig Askersund år 2000 som det var tänkt. Båten såldes inte till
Brahme beroende på att de kommunala besluten drog ut på tiden. Det fanns delade
meningar om var båten skulle placeras. Ägaren kunde inte vänta med
försäljningen tills allt var klart i Askersund, så Brahme gick miste om den
båten.

Hösten 2003
gjorde Brahme ett nytt försök då han köpte in minutläggaren Rutis från Gotland.
Namnet ändrades sedan till MS Sjöhästen. Brahme ville ha båten inne i själva
hamnområdet i anslutning snäckbåten Oden. Men det ville inte kommunen som istället
erbjöd en plats söder om Motala Express. Kommunen skulle muddra och förbättra
promenadstråket från bryggan där ”expressen” låg. Det fanns 600 000 i
budgeten för arbetet. Mot den placeringen protesterade ett antal personer.
Vandrarhemsbåten skulle bli både skymma utsikten och förfula området. Det skulle
också kunna bli störande nattetid med gäster som gick av och på båten. Ärendet
överklagades till länsstyrelsen.

De styrande
i kommunen lyssnade på de som protesterade och naturligtvis också på länsstyrelsen. MS Sjöhästen
placerades vid kajen intill Oden där Brahme vill ha den från början, om än bara
tillfälligt från kommunens sida. Vid det här laget hade Brahme börjat tröttnat
på alla motgångar. Han tog kontakt med
Vadstena kommun om en placering där. Det fanns ett intresse från turistnäringen
där. Kommuner i Västergötland var också intresserade av MS Sjöhästen, men båten
blev trots allt kvar i Askersund.

Åren 2004 och
2005 låg MS Sjöhästen i Askersund och användes som vandrarhem. Kommunen var
dock inne på en flytt söder ut i hamnen som var tänkt från början. Brahme vill
ha kvar sin plats i ”smeten”. I juni 2005 gjorde jag ett reportage om bord på
båten med Åke Öhrman från Olshammar. Han hade gjort lumpen som kustartillerist
ombord på minutläggaren under kriget . 1945 mönstrade han av och då trodde han
att det var sista gången han såg båten. Kriget var slut och minbåtarna behövdes inte längre.

Bertil Brahme och Åke Öhrman ombord

Åke fick se
bilden i tidningen på båten 60 år senare och trodde knappt sina ögon. Han var
övertygad om att farkosten var skrotad. Åke tog kontakt med mej och vi gjorde
ett reportage med ägare Brahme som ciceron.
Vid det tillfället var ägaren trött på allt krångel i Askersund och hade
bestämt sig för att flytta båten till en annan Vätterhamn.

”Folk kommer
till hamnområdet och ser båten direkt. Det har lett till många
spontanövernattningar. Folk tycker det är häftigt att sova ombord på en båt”,
upplyste Brahme , den gången.

Båten försvann
från Askersunds hamn och därmed är min historia slut. Vet inte vad det blev av
MF Sjöhästen efter vistelsen vid norra Vättern. Efter det har aldrig någon
försökt att öppna ett vandrarhem till sjöss i Askersund igen.