Sören Niklassons senaste skapelse, en fyr i Askersunds hamnområde
Trots att Askersund kan betraktas som hamnstad-åtminstone förr i tiden- har det inte funnits någon fyr i hamnområdet. Men i morgon fredag (23 sept) klockan 11, så har ägaren till den nya båthamnen söder ut, Krister Landström, sett till att råda bot på problemet. Om det nu är något problem…
Träsnidare Sören Niklasson har ritat och deltagit i bygget vid den nya hamnen. Och det är han som konstruerat och byggt fyren ihop med ”hamnkapten” Jim Johansson. I morgon fredag ska toppen på fyren lyftas på med en kran. Det är ett stiligt glastorn. Fyren som ännu inte är målad, ska användas till kontor för den nya båtklubben. Fyren kommer att pryda platsen, som en gång bara var rena sanktmarken. Kommunen är förmodligen glada över att någon tog hand om det vasstäckta platsen. Undrar om kommunen varkligen tagit betalt för marken? Det som har sina verksamheter där borde ha fåt marken kan man tycka.
Jim Johansson är den nya båthamnens allt i allo. Här med Sören Niklasson
-Ännu är inte fyren döpt, men mitt förslag är ”Snurrebuss”, med tanke på att ägaren Krister alltid är stressad. Med tanke på det bör det också vara ett fast lysande sken, förklarar Sören , lite på skämt och allvar.
Vi får se hur det blir med det..
Faktum är att det var ganska logiskt att Sören ”Snidare” fick uppdraget. Hans farfar Frans Oskar Niklasson, var skeppare på Vättern under många år. Frans var en verklig kändis på sjön. Han föddes 1881 och avled 1951. En som säkert vet mer om Frans liv och båtar är Anders Engdahl i Forsa. Han vet det mesta om sjöfarten på Vättern. Så det är bara att fylla på med fakta Anders.
Sören Snidares farfar Frans Oskar Niklasson var skeppare på Vättern under många år. Inte så konstigt då att han fick bygga fyren i Askersund
När vi är ändå är inne på Sörens släktskap så var hans mammas morfar bildhuggare. Bildhuggare Blad i Lönneberga. Enligt säkra källor blev Astrid Lindgren inspirerad av Blad i sina böcker om Emil. Det är inte så konstigt att Sören valt den konstnärliga banan och alltid älskat sjön och Vättern.
Sörens släkt har i generationer sysslat med konst. Mannen till vänster är träsnidare Blad i Lönneberga. En ganska nära släkting till Sören som blivit ett stort namn. Finns representerad på flera museér
Den nya båthamnen ska byggas vidare med bland annat en restaurang. Det ska bli en samlingspunkt för sjöfarare med ”ganska” stora båtar.
PS! Kommentera gärna . Det skulle vara trevligt
Fakta om Frans Niklasson är det tunt med han finns inte upptagen i riksarkivet ens på en skuta som jag har hört att han skulle seglat, Helena även kallad Ko-Lena.
Men de uppgifter som kom in till registrering var ju beroende på den som anmälde, Och var man då ett stort bruk hade man väl ett flertal skeppare att välja på. Varför den som stod som skeppare på pappret kanske inte var den som var skeppare i verkligheten. Sen fanns det ju på den tiden examinerade skeppare samt oexaminerade skeppare. Fast oexaminerade skeppare var främst de som med en liten egen skuta höll svälten från dörren åt den egna familjen. Det vill säga att de fick föra befäl på eget fartyg utan att ha formellt avlagt examination, och på så sätt kunna försörja sin familj.
Att Frans skulle seglat där har jag hört av en dam i Åmmeberg. Och att det skulle vara Frans som målat den tavla som är den enda avbildningen som finns av den skutan. tyvärr har jag inte någon bild av denna själv. Men bilden finns i Vätterbåtar av Harry Karslsson, och av den boken har jag två st 1:a utgåvor över ifall någon är intresserad.
Åter till Frans Niklasson och Helena så måste jag intervjua damen i Åmmeberg nogrannare. Men rakt ur minnet vill jag minnas att Frans med Helena bla skulle leverera tegel till Åmmebergs skola. Men av någon anledning blev lasten förstörd. Så den användes istället till golvet i något av gruvbolagets byggnader. Rosthyttan?
Livet ombord på de gamla ”skutorna var långt ifrån dagens
moderniteter, och det var ofta kallt och fuktigt. Så det var något om
en lunginflammation också men det minns jag tyärr inte.
Helena var ju en Olshammars skuta så kanske herr Niklasson också varit på Storfursten och Alstra, men det finns tyvärr allt för få kvar av de som skulle kunnat berätta om detta.
Men om vi går tillbaka till Helena som jag nästan är säker på att Frans seglat. Så bygdes hon vid Aspa Bruks varv. sjösattes 1857. Hon ersatte då den tidigare men hon slet sig från Aspa Brygga och drev ner mot Lerholmen där hon slog i berget och sjönk. Fortfarande kan man se henne där. det var troligen billigare/lättare att bygga en ny skuta än att bärga den gamla.
Helena hade många skeppare förutom Frans bla Henry Karlsson Stora Björkefalla? och hennes siste skeppare var Skeppar-Henrik”
Mycket går att läsa i Harrys Bok, där det står att efter att hon huggits upp lades i ett kärr. Från annat håll har jag läst att resterna skulle varit synliga tom 1968 då hon blev överfylld.
Examineradeskepparen
Anders Engdahl