Melodifestivalen på TV har
blivit en verklig tittarsuccé de senaste åren. Miljontals svenskar följer programmet. Och snart väntar den stora
Europafinalen i Malmö den 18 maj- Eurovision Song Contest. Då sitter i stort
sett hela Europa och följer sändningar
från Malmö.
Jag är ganska säker på att min gamle bekant Erik Frykman, hade
funnits med i Sverigeuttagningarna om
det varit aktuellt på hans tid. Eriks
populära schlagers finns
fortfarande med i allsångshäften och sjungs
så fort det drar ihop sig till allsång
någonstans. Han var medansvarig
till evergreens som ”En dörr står på glänt”, ” I en grönmålad båt”, ”Två små
fåglar på en gren” och sist men inte minst ”En röd liten stuga ner vid sjön”.
Schlagerförfattare Erik
Frykman fick inte bo i en röd stuga vid sjön när han flyttade till Askersund
på 70-talet, men ibland dök det i alla falla
upp en grönmålad båt i vattnet
utanför köksfönstret vid Sundsgatan. Själv
bodde Erik med fru Marie under ett antal år i en gul liten stuga i
Askersund alldeles intill vattnet vid
Sundsgatan.
Här bodde Erik vid Sundsgatan i Askersund
Eriks lilla stuga fanns –och
finns-i alla fall nere vid sjön, ofta stod dörren på glänt och träden sjöng
småfåglarna. Och vid kajen låg en liten båt. Nästan allt var snarlikt det som skrevs i Eriks och Sven Paddocks visor. Erik flyttat till Askersund efter sin pensionering från Stockholm där han jobbade på det stora skivbolaget EMI.
Hustru Maria hade anknytning till bygden därför blev det Askersund efter
pensioneringen. Hennes pappa hade varit gruvfogde i Zinkgruvan.
Erik var lugn och stillsam
man som inte gjorde stort väsen av sig. Vi hälsade på varandra, men i början
visste jag inte att det var den Frykman som hade gjort alla schlagers som folk
gick och gnolade på från och till. Jag visste att någon Frykman och Paddock
hade skrivit visor. Men varför skulle Frykman ha flyttat till Askersund? Man
borde ha hört talas om det. Jag funderade och frågade till slut honom rakt på
sak. Och visst var den Frykman jag tänkte på.
Erik föddes i Norrköping 1905
och avled i Askersund 1980. I födelsestaden Norrköping började han sälja
pianon. 1932 kom han till EMI. Vid pensioneringen hade han över 40 år i
företaget. Komponerandet skedde alltid på sidan om det ordinarie jobbet. Han
var annars producent och inspelningschef. Förutom Paddock samarbetade Erik
med storheter som Åke Söderblom och
Fritz Gustaf. Det hann att bli cirka 200 låtar från Eriks piano.
I slutet av 20-talet hade
Erik egen orkester hemma i Norrköping.
Vid sidan om det ackompanjerade
han Sven-Olof Sandberg, John Vilhelm Hagberg och Gustav Lövås (ni vet
handlaren i Åsa-Nisse-filmerna). Det var nära att Erik också hade blivit
pianist på heltid. Revykungen Ernst Rolf hörde av sig, men Erik vågade inte
satsa på honom. Vid den här tiden bröt ljudfilmen igenom och massor av pianister
och andra musiker blev arbetslösa, då filmen
gick över till eget ljud.
Eriks låtar blev kända långt
utanför landets gränser. ”En dörr på glänt” har sjungits in av Andrew Sisters
men då på engelska med namndet ”Open dor-open arms”. Han skrev under pseudonymer som Dick Fryman, E.Hallwood,
Halvar Sunde, Olle Sörman, Wiberg och Wall Wilson.
När det gäller en ”I en röd
liten stuga” har jag ett särskilt minne. Är uppväxt i en röd liten stuga vid sjön strax utanför Askersund.
Det var dragit och kallt i kåken så farsan beslutade sig för att klä huset med
så kallade ”fattiglappar”. Det var vita
eternitplattor som skulle hålla kylan
borta, men vackert blev det inte. Sångaren Bertil Boo var inne på redaktionen
ibland och han kunde inte förstå att farsan
hade ”förstört” huset med vita plattor. Men
jag tror hans kritik berodde just
på att Frykmans sång inte längre passade
in när han besökte mej. Men han gladde ändå
alltid med att sjunga några strofer ur
sången inne på redaktionen. En del blev
förstås undrande över sången inne från
redaktionen. De trodde väl att det slagit över för någon journalist.
Ove Danielsson