Majoren och Askersundskonstnären Hjalmar Trafvenfelt hade i början på 30-talet målat ihop ett stort antal verk som alla var till salu. Men det var dåliga tider och ont om köpare. Vad gör man då?
Trafvenfelt hittade en udda och kreativ lösning på problemet. Han startade ett privat lotteri på ett 30-tal målningar i april 1932. Något som skulle ha varit helt omöjligt i dag. Lotterikontrollanten skulle aldrig ha godkänt något sådant. Nu är det föreningar som får starta lotterier.
En annan sak som spelade in när det gällde Trafvenfelts lotteri var Kreugerkraschen 1932. Finansmannen Ivar Kreuger tog sitt liv i mars 1932, sedan hans holdingbolag gått i konkurs. En månad senare var majoren och konstnären igång med sit lotteri. Trafvenfelt var en stor beundrare av Kreuger och uppmanade folk att köpa Kreuger-aktier. Något som han sedan bittert ångrade. En del blev ruinerade efter konstnärens råd. Han försökte kompensera det hela med att ge bort tavlor till de som drabbats. De kunde ju alltid sälja tavlan och få in lite pengar.
Lokalt är majoren och konstnären Hjalmar Trafvenfelt, är förmodligen den mest populäre av Askersundskonstnärer som funnits. Kanske inte personligt, men som konstnär. Majorens konstverk, ofta med motiv hämtade i Askersund, är fortfarande mycket eftertraktade på auktioner. Och målningarna blir ofta dyra på när tavlorna försäljs på hemmaplan. I många kommunala förvaltningar och i Rådsalen hänger verk av Trafvenfelt. Det beror på att han donerade ett stort antal konstverk till Askersunds stad 1921. Motiven är hämtade från olika miljöer i stan. Många av miljöerna är borta för länge sedan. Trafvenfelt avled 1937 , 85 år gammal.
Jag har skrivit bloggar tidigare om konstnären, men att jag skriver nu beror på at jag hittade ett gammalt tidningsklipp från början av 30-talet om Trafvenfelt, där majorens tavlor lottades ut. Och vad jag kan förstå tillföll också behållning konstnären själv. Han behövde pengarna efter Kreugerkraschen. Det var helt enkelt ett privat lotteri, men där lottförsäljningen skedde i flera Askersundsbutiker. Lotteriet stod under kontroll av notaries publice Även i Örebro fanns en försäljningsplats. I dag vore det omöjligt att ordna ett sådant privatlotteri.
Antalet lotter var 1 500 och lottsedelspriset var endast 2 kronor. Tidningen menade att det utlottade tavlorna var mycket undervärderade av konstnären. De dyraste tavlorna på lotteriet var 200 kronor. Namn på motiven var bland annat, ”Strandparti vid Alsen”,”Höstmotiv med Askersunds kyrka i bakgrunden”, ”Vårbild från Askersunds hamn”, ”En gammal kåk i Askersund”, för att nu nämna några av alstren.
Tidningen skrev att ”samtliga målningar är vackra prov på det tekniska kunnandet och den fördjupade och förfinade konstnärliga syn, han nått på senare år”.
I samma tidningsreferat var förhoppningen att lottförsäljningen skulle gå bra och snabbt trots att det var dåliga tider. Det skulle vara något skulle glädja den åldrige konstnären. Nedan några tavlor av Trafvenfelt.
En som kämpat några år för en sommarutställningen med Trafvenfeltskonst är Alf Anneborg, men utan resultat. Han har bland annat skrivit ett medborgarförslag om utställningen. Nu har han gett upp. Alf håller cirklar för de boende i bostadsrätterna om Askersunds historia. Intresset är stort. När det nu inte blivit någon utställning, har han tagit saken i egna händer. Han ska ta med cirkeldeltagarna till Rådhuset där de flesta av Trafvenfelts tavlor hänger.
Askersunds bryggeri
Norra Bergen
Södra Bergen
Folke Dahlberg och Börje Sandelin är två andra Askersundskonstnärer som nått ära och berömmelse. Men då i mycket större kretsar än Trafvenfelt. De har nått ut med sin konst och författarskap i hela vårt avlånga landet. Ingen av de båda finns kvar i livet längre. 100 -årsminnet av Folke Dahlbergs födelse kommer att uppmärksammas i sommar med en stor och intressant utställning i Askersunds Hamnmagasin. Bakom den utställningen står Norra Vätterbygdens konst-och kulturförening.
Börje Sandelin blev nyligen uppmärksammad i filmen ”Idyllien 2” som visades i Askersunds Folkets hus. Filmaren Alf Fransson hade bland annat gjort en intressant intervju med konstnärens bror, Stig.
Börje Sandelin och Folke Dahlberg var nära vänner.
Så kunde det gå till i början på 30-talet, när det gällde lotterier…
PS! Kommentera gärna. Det skulle vara trevligt
Fint att det blir en Trafvenfelt-utställning redan året efter att Ove skrev detta.
Förra gången j var på en kan ha varit sommaren 1980, lokalen var i allafall Sjöängsskolans matsal.
Då berättade farfars svägerska, Anna-Lisa i Björstorp, ett barndomsminne från 1920-talets Askersund. Hon hade ont i ögat och gick i stan och kliade sig med en tygbit. Då fick Trafvenfelt syn på henne där han satt och målade. Han ropade till sig flickan och sade åt henne att sluta klia. I stället lade han penslarna åt sidan och undersökte ögat. Av papper (var det från skissblocket?) formade han en strut med vilken han petade ut skräp som han visade henne och berättade att nu skulle det inte svida mer.
Anna-Lisa Mogren menade att ”Majorn” var barnkär, för ingen annan hade brytt sig om att hon hade ont i ögat.
Tack – mycket bra att få läsa om ”Majoren”.Jag måste nog göra ngt på honom./F
Tack – mycket bra att få läsa om ”Majoren”.Jag måste nog göra ngt på honom./F