Kommunen har uppfört en ny servicebyggnad på Stapelängen i Askersund under våren.
Hamnområdet i Askersund har alltid varit en stor arbetsplats. Förr i tiden slet hamnjobbarna med att lasta och lossa Vätternskutorna. Ett hårt och tufft jobb utan alla tekniska hjälpmedel som finns i dag. ”Julius”, ”Hamn-Sigge, Fredriksson, Frössle, Ivar Karlsson och alla andra slet hårt både med kubb, tackjärn, grus, gödning och spannmål.
I dag har turistfolket tagit över hamnområdet. En näring som också kräver ganska mycket folk, men på ett lite annat sätt. Det bbehövs inga blåbyxor längre. Det jobbigaste nu för tiden är väl att behöva stå länge i en kö för att köpa en glass. Eller en korv med bröd. Och ingen längtar väl heller tillbaka till det tuffa hamnjobbet. Det som saknas mest är väl de gamla skutorna som satte liv i Askersunds hamn fram till 60-talet och alla personligheter som jobbade där.
Bild från 1954 och från lastrummet. Det handlar om lossning av tackjärn
Fredriksson, Hamn-Sigge och Julius. En 50-talsbild.
Stapelängen på 50-talet
Läste ett klipp från mitten av 50-talet som handlade om båttrafiken till Askersunds hamn. Hamnförman Sigfrid ”Sigge” Karlsson berättade då att 45 lastbåtar varit inne i hamnen för att lossa och lasta. Året var 1954. De dominerande lasterna var massakubbarna. Den första båten kom till Askersund den 7 maj det året och den sista gick från hamnen den 10 december. Sigge berättade att den största båten, Vättervik, (det fanns en Vättervik då också) hade lastat 430 kubikmeter kubb. Munksjöbåtarna tog också stora laster. Fyra man jobbade i hamnen med båtarna, som naturligtvis var ett deltidsarbete. Sigge var lite ordad över att spannmålslasterna hade minskat kraftigt. Han visste inte varför och trodde att det skulle bli ännu sämre kommande år.
Bildern på lastfartyget Vättervik kommer från Anders Engdahl.
Har plockat med de gamla tidningsbilderna från klippet. Bilderna är inte av bästa kvalitet och det var ju så i tidningarna på den tiden. Man kan tro att bilden är från en kinesisk kolgruva. Men så är det inte, utan det är Sigge med manskap som är fotograferade i lastrummet på en båt. Nu var det ju inte bara tungt jobb som det handlade om i hamnen förr i tiden. Båtarna kunde också användas till nöjen, som att transportera ut folk till IFK Askersunds populära sommarfest på Borgmästerholmen. Vid ett tillfälle körde det ihop sig ordentligt för arrangörerna. Besättningen på en av båtarna hade festat till och färjetrafiken stoppades. Men då surnade besättningen på den andra båten till och inledde en sympatistrejk. Det ledde till att båta båtarna stod kvar i hamnen medan publiken som skulle över blev allt mer irriterade för att använda ett milt uttryck. Efter en stund fick den något lulliga besättning klartecken att ändå börja köra. Ansvariga tyckte inte det var så farligt. Men vad hade man för val…..
Om det är någon som vill veta mer om forna tiders sjöfart på Vättern, så har jag ett tips. Ta kontakt med Anders Engdahl i Forsa. Han har en imponerande kunskap om Vättern och dess båtar. Men så tillhör han också en gammal båtsläkt.
Under våren har kommunen byggt en ny serviceanläggning på Stapelängen nedanför landskyrkan. Citycampings gäster och båtfararna kommer i fortsättningen at få ännu bättre service. Kioskerna som finns där i dag ska flyttas till bryggföreningens anläggning vid Sundsängen har jag hört. Det innebär också att den gamla logen där borta ska rivas. Bryggföreningen har begärt rivningstillstånd för byggnaden. En ny detaljplan för Stapelängen och hamnen är också på gång. Hamnen har blivit en verklig turistattraktion.
Linus Larsson har hjälpt till med en del av bilderna.
Adressen till min hemsida och blogg är: http://ovedanielsson.se/index.html.
PS! Bilderna som finns på bloggen och hemsidan får naturligtvis inte kopieras och användas i andra syften än vad som är tänkt. Det handlar om upphovsrätten. Bara som ett litet vänligt påpekande. Det finns exempel på där man lägger allt på cd-skivor och distribuerar ut massupplagor. Det är förbjudet.
PS! Kommentera gärna ! Det skulle var trevligt.
Tackar för de vänliga orden, och har mejlat bild på gamla Wettervik.
Om henne kan man skriva kilometervis med text men:
1964 var det slut fraktat med gods och såldes för att gå ett par år som fiskecharterbåt i Öresundsregionen. Småningom hamnade hon i ganska dåligt skick i Stockholm. Där hon 1979 sjönk vid kaj, bärgades för att senare sänkas på djupt vatten.
2006 gav hon ifrån sig livstecken i form av att läcka ut diesel:
http://www.divecorner.se/sidor/wettervik_3072.htm