I år ska det bli en storsatsning på Citycampingen vid Stapelängen i Askersund . Fick en bild från båtkännare Anders Engdahl som visade att camping på den platsen är en gammal företeelse. På 40-talsbilden finns det tält resta nedanför landskyrkan. Men det här är ju långt före husvagnarna och husbilarnas stora intåg på campingplatserna. Skutan Sixten ligger vid den nytjärade kubbryggan. När det gäller skutor på Vättern är Anders verkligen ingen snedseglare. Han kan det mesta om sjöfarten och skutorna som gåt på sjön. Hur som helst är det en intressant och trevlig bild.
PS! Båten ligger inte vid den nytjärade bryggan. Där hade jag fel. Den bryggan finns på ett annnat ställe. Läs Anders text.
Nja.
Att det är Sixten är det inget tvivel om men vid den nytjärade Kubbryggan ligger hon ju inte.
Och appropå sneseglare, kan jag ju berätta om när Sixten höll på att orsaka så att varken jag eller mina systrar skulle kommit till.
Farmors bror John hade fått övertagit befälet på Kindbom skutan Sixten efter sin farbror Karl Pettersson, Stora Forsa.
Till sin besättning hade John, Kalle Karlsson (fast inte farbrodern) utan denne kallades ”gengas Kalle”. Dessa hade en November kväll fått last med massakubb i Jönköping. John som var en tuffing gav sig trots mörker och en tilltagande vind sig iväg norrut med Olshammar som mål. Ju längre norrut de kom desto mer ökade den syd-sydvästliga vinden och vid Omberg fick de kors sjö med ett fasligt gungande, trots att storseglet var satt för att ge stabilitet ( kors sjö innebär att förutom vågorna som drev på från Syd studsade vågorna mot de branta klippväggarna på Omberg och kom tillbaka ut i sjön). Kursen lades om och de styrde mot väst sidan och hoppades nå Karlsborg. Nu hade det dessutom börjat att komma ner snöblandat regn. Så förutom mörker så gjorde nederbörden att sikten var i stort sett obefintlig. Sikten som från styrhytten normalt sett inte var speciellt god vid last. På vykortet ovan har hon ju ingen last alls. Men Vättern var speciell så till vida att det var godkänt med rätt rejält tilltagna däckslaster. Så förutom att de hade lastrummet trind kilat med kubb. Så var det staplat på däck nästan upp till styrhyttstaket. Så när de beräknade att de borde se fyren vid Vanäs udde (Karlsborg). Klättrade farsan över däck slasten och fram på backen (förhöjda däcket framför främre masten), för att därifrån få bättre sikt. Han stod ett tag och spejade ut i töcknet, och efter ett tag så han ett ljusblänk ungefär där fyren borde vara. Men för att vara helt säker stod han kvar för att se ifall det kom igen. Vinden hade nu vridit över mot sydost, och när blänket syntes igen nästan lite för nära. Såg de i styrhytten också det och styrde norrut med följden att skutan gippade. En gipp innebär att man vänder med vinden och då kommer seglet farande med en enormfart ( i det här fallet från Styrbord (höger) till Babord(vänster). När man gör en sån manöver kränger båten också till åt det hållet seglet hamnar. Och när den nu krängde över åt Babord så reste halva däckslasten över bord. Hade farsan varit på däckslasten så …….
Nu var han inte det utan staplade tillbaka över resten av lasten. Men eländet var inte slut med detta för framme i Olshammar skulle de lägga till vid sågarbryggan. På den tiden fanns ett magasin alldeles i anslutning till bryggan occh i den hårda vinden misslyckades manövern. Och peket ( pinnen som sticker rätt fram på skutan se bilden) rännde rätt genom brädorna på magasinet så plankbitar och spån rökikring det.
Fast jag skulle ju bara skriva att Sixten inte låg vid Kubbryggan på vykortet.