Bärgningen av Per Brahe lockade stora åskådarmassor.
Konstnären John Bauer var känd över hela Sverige för sin trollska teckningar, men vem var uppasserskan fröken E.Hagberg från Lerbäck? Det vore intressant att veta. Men om henne skrevs det inte särskilt många rader, när de båda omkom i en båtolycka.
Året var 1918, natten mellan den 19 och 20 november. Det var den natten ångaren Per Brahe gick under med man och allt just vid inloppet till Hästholmens hamn på östgötasidan. Tjugotre personer omkom. Ingen hade en chans att ta sig ut från däck och hytter. Många hade redan krupit till kojs, eftersom en lång sjöresa väntade. Båten gick mellan Jönköping och Stockholm. Per Brahe hade på kvällen lämnat hamnen i Gränna, där man lastat.
Trots att det är drygt 90 år sedan olyckan inträffade, så dyker den upp i diskussionerna när folk pratar sjöfart på Vättern. Och visst var det en ruskig olycka. En bidragande orsak till att sjökatastrofen fortfarande hålls i folks minne är att den kände konstnären John Bauer, hans hustru och fyrårige son, fanns med bland de omkomna passagerna. Bauers teckningar lever kvar. Inte minst i böckerna ” Bland tomtar och troll” med hans mystiska teckningar. Ingen har nog missat teckningarna i sagoböckerna.
Bland personalen som omkom fanns uppasserskan fröken E.Hagberg från Lerbäck, men i övrigt hörde besättningen hemma lite var stans i Sverige. Samtliga blev kvar i djupet. Vem fröken Hagberg var och vad hon hade för bakgrund är för mej okänd. Det man har pratat om är konstnären John Bauer, och det kanske inte är så konstigt. Även på den tiden var det viktigare med kändisar.
Vinden var hård olycksnatten. I lasten fanns stora partier symaskiner tillverkade i Huskvarna, samt annat tungt gods. Kapten Boija var själv orolig för hur det skulle gå. ”Går det inte på tok den här gången, går det aldrig på tok”, lär han ha sagt innan resan påbörjades. Ingen kunde dock ställas till ansvar för olyckan, men undersökningar visade att lasten hade förskjutit sig i den hårda vinden. Det innebar att Per Brahe pressats på sidan ner under vattenlinjen. Båten gick mycket snabbt ner till botten på 35 famnars djup.
Samtliga blev kvar i djupet. När bärgningen av fartyget påbörjades sommaren 1922 påträffades liken, söndertrasade, utan kroppsdelar och svåra att identifiera. Gamla erfarna sjömän poängterade efter katastrofen att de aldrig skulle ha vågat göra den manövern som Per Brahes kapten gjorde den ödesdigra natten. Ingen dykare tog den gången heller risken att går ner på det djup Per Brahe hade hamnat. En del gods flöt dock upp till ytan. Bland annat påträffades ett stort antal livbojar märkta med namnet Per Brahe.
Man räknade värdet på lasten till 300 000 kronor. Fartygets egenvärde låg 150 000 kronor. Mycket stora pengar på den tiden. Det kan nämnas att det gick rykten om att kapten Boija var synlig på olika ställen efter katastrofen. Men det var bara falska rykten. Åren mellan 1920 och 1922 försökte man lyfta Per Brahe ur sin grav i Vättern. Men försöken var dåligt underbyggda. Det blev också bråk mellan olika bärgare. 1922 startade andelsbolaget ”Per Brahes bärgning” med intressenter från bosatta på orten.
Dykare Lagerström från Stockholm engagerades. Kraftiga vajrar, kättingar och pontoner köptes in. De båda galeaserna Don Carlos och Carl Gustaf från Bastedalen anlände för att vara med om bärgningen. Senare dök också bogseraren Harge med Janne Danielsson och pråmen Tord upp vid Hästholmen. Vid månadsskiftet juni-juli lyckades bärgarna lyfta förskeppet en halvmeter. Det verkade gå vägen. Folk strömmade till för att beskåda lyftet.
Den 10 juli utbröt en häftig storm som höll på att spoliera allt. Flottan och bärgarna var när att skingras. Ett tag funderade man på att byta ut motorgaleaserna från Bastedalen mot fyra pråmar från Jönköping. Men så blev det inte. Samtliga fem fartyg som deltog i bärgningen tillhörde bruksägare Harald Göibels flotta i Bastedalen.
Bruksägare Giöbel hade en egen flotta som deltog i bärgningen av Per Brahe.
Per Brahe blev synlig ovan vattnet vid en bärgningsinsats mellan den 23-24 juli. Fartyget fördes in på 10-12 meters vatten för avlastning. I augusti påträffades några av de omkomna. Fem ton lera fanns på akterdäcket. Man fann nu liken efter de saknade. En kvinna låg nedbäddad i sin hytt och två kvinnor fann man omfamnande varandra i ett sista bittert avsked.
Man räknade med att bärgningen kostade runt 50 000 kronor. Efter rengöring kunde fartyget gå på en förevisningsturné runt Vättern. Man fick betala en krona i entré. Det märkliga med båten var att den kunde gå för egen maskin. Ångmaskinen och pannorna fungerade utmärkt. Söndagen den 17 september ångade man ut från Hästholmens hamn under befäl av kapten Albin Pettersson i Bastedalen. Han var tidigare befälhavare på galeasen Carl Gustaf. År 1923 anlände Per Brahe till varvet i Bastedalen där reparationer genomfördes. Den såldes sedan för kustfart. Östergyllen hete fartyget när det gav sig ut på sin andra jungfrufärd, senare även Kallerö. Med namnet Ostkusten döptes båten till under sin tid som kustångare. Den skrotades 1960. Fartyget tillhörde då ett rederi i Finland.
Kapten Albin Pettersson, Bastedalen, förde Per Brahe från Hästholmen till Jönköping efter bärgningen
In i det sista vilade katastrofen i Vättern tungt över det vita skrovet. Under en av de sista resorna frågade en äldre dam kaptenen om lasten på däck var ordentligt förtöjd. Det var på en resa ute Ålandshav i hård vind. Hon var rädd för att det skulle hända något liknande det som Per Brahe råkade ut för. Hon visste inte just då att det var gamle Per Brahes däck hon trampade.
Länge levde skildringarna i folktron. Skillingtryck skrevs, det vita spöket på det vitglödgade vågkammarna sveptes in i gåtfullt skimmer. Vätterns magi och mystik fick folk att prata och fantisera ute i stugorna. På det viset skapades en myt om Per Brahe.
Fakta till den här bloggen har jag läst till mej genom böcker, artiklar och berättelser som kan Vätterns sjöfart, för att sedan göra min grej av det hela. Hoppas att det mesta stämmer. Annars har folk lurat mej. Båt-Harry Karlsson berättade mycket om olyckan för mej och honom litade jag på. Förre kyrkoherden i Askersund , Bengt Eriksson, har skrivit om sjöfarten och sist men inte minst Anders Engdahl i Forsa. Han har för Båt-Harrys kunskaper vidare. För den som vill veta mera om sjöfarten på Vättern, rekommenderas en kontakt med Anders.
Slutligen , vem var uppasserskan E.Hagberg från Lerbäck och vad hade hon för bakgrund…..
PS! Kommentera gärna. Det skulle vara trevligt
Då har även frågetecknen kring Hagberg rätats en aning stort tack.
Precis som Ove tar jag till mig historier från olika håll lästa eller berättade. Ibland stöter man på motstridiga uppgifter och då får man medla…
En av de bättre böckerna som är skrivna om Per Brahe ” Skrufångaren Per Brahe” av Claes-Göran Wetterholm. har ett Person register längst bak som jag inte läst tillräckligt noga för där finns uppgifter om Elna Hagberg och hennes föräldrar, dock inga uppgifter om hennes son.
Har nog mest stirrat mig blind på Eric Ståhlstiernas fantastiska bilder på galeaserna på bärgningsplatsen. Och funderat på var dessa bilder kan finnas nu för tiden.
En mycket intressant historia. Trevligt att du delar med dej av den . Ove
Gåtan E. Hagberg
Elna Vilhelmina Linnéa Hagberg arbetade som uppasserska på Per Brahe då fartyget förliste. Hon föddes 1896-03-25 i Lerbäck, dotter till Frans Edvard Hagberg och hans hustru Ida Vilhelmina Bernström.
1916-08-01 föddes hennes oäkta son, Åke Gustaf. Han blev bortadopterad 1917 och dog i Älvkarleby 2006.
Det står i födelseboken att fadern till Åke är okänd men jag vet vem det är. Han heter Gustav Isidor Mattsson, född 1893-09-08 på Högmarsö, Länna (AB). Han var elitidrottsman, kanske Sveriges bästa långdistanslöpare på den tiden och han deltog i Olympiaden i Antwerpen 1920, där han tog en bronsmedalj. Han var bror till min morfar och det är därför jag känner till detta. Historien har alltid cirkulerat i släkten.
Jag har precis läst en bok om John Bauer där det framkom att han och familjen den ödesdigra natten var på väg till Stockholm där dom skulle bo i den redan ägda villan i Djursholm. Framkom även att båten Per Brahe efter bärgningen förevisades med ”sitt makabra innehåll”, lät ju märkligt. Jag har själv jobbat till sjöss ett kort tag som ung och jag lärde mig hur viktigt det är att lasten inte förskjuts, kan vara fatalt även vid lugnt väder..
Jag har precis läst en bok om John Bauer där det framkom att han och familjen den ödesdigra natten var på väg till Stockholm där dom skulle bo i den redan ägda villan i Djursholm. Framkom även att båten Per Brahe efter bärgningen förevisades med ”sitt makabra innehåll”, lät ju märkligt. Jag har själv jobbat till sjöss ett kort tag som ung och jag lärde mig hur viktigt det är att lasten inte förskjuts, kan vara fatalt även vid lugnt väder..
Jag har precis läst en bok om John Bauer där det framkom att han och familjen den ödesdigra natten var på väg till Stockholm där dom skulle bo i den redan ägda villan i Djursholm. Framkom även att båten Per Brahe efter bärgningen förevisades med ”sitt makabra innehåll”, lät ju märkligt. Jag har själv jobbat till sjöss ett kort tag som ung och jag lärde mig hur viktigt det är att lasten inte förskjuts, kan vara fatalt även vid lugnt väder..
Jag önskar verkligen att jag visste mer..
Och hade förmågan att sprida den kunskap jag faktiskt har, Du Ove skriver med sådan inlevelse att inte bara inläggen om sjöfart läses.
Av Per Brahe finns det väl endast ratten kvar och den finns på Motala Folkets hus.
Tror att det på Båtmuseet även fanns en symaskin från Per Brahes last.
Ovan skriver du om bogserbåten Harge, pråmen Tord och Janne Danielsson.
Tord användes ju senare som motiriserad sandpråm, men vart tog den vägen efter att Sandie och Björn köpts in.
Bogserbåten för jag tror att det var den senaste av de 3 som burit namnet Harge såldes ju till Familjen Bergman i Motala och användes som passagerarbåt. Såldes vidare uppåt Stockholm . Och hamnade så småning om i Smedjebacken där hon renoverades till nästan nyskick. Förra året såldes hon dock åter till Karlstad där hon var byggd på Vennbergs Mekaniska Verkstad. Det är den enda av de tre bogserbåtarna som man med säkerhet vet vad som skett med. De övriga två har öden som är okända.
Karlstad Harge sägs det att planer smids för att besöka Norra Vättern sommaren 2010.
Ps mannen ovan är släkt det med, Albin ”Kasper” Pettersson var gift med farfars moster ds
Är det någon som kan Vätterns sjöfart är det du. Hela din släkt har ju varit sjömän. Känner mej som en amtör på området. Jag får hälla mej till berättelser från de som verkligen kan. Och jag är glad att du läser och hör av dej. Men visst vore spännade att få reda på E.Hagbergs bakgrund.
Ove
E.Hagberg från Lerbäck det har jag totalt missat. Jag har mest inriktat mig på bärgningen där Galeaserna Don Carlos och Carl Gustaf deltog. Den första med Farmors far Arvid Pettersson som skeppare och delägare och den andra som Farfars far Daniel Engdahl varit skeppare och delägare i. Tusen tack Ove, för denna nya anfalls punkt.
Det slutgiltiga lyftet skedde med 5 lastångare några dit kommenderade och Ville som haffats när den passerade på Vättern, dessa syns på bilden ovan Nelly och Skattkärr på babordsidan och på styrbordsidan Nya Hermes och Vänern. Ville fick ta hand om Aktern.
All information och ev bilder från denna spännande del av Vätterns historia, även annatsjöfartsmaterial mottages gärna för kopiering. Allt för att kunna föra vidare en så komplett bild av Vätterns sjöfart som möjligt (inget är för obetydligt).