Lyckades inte klämma in nedan i kommentarsfältet (Ove får väl rätta till det hela, han har varit vänlig nog att ge mig rättigheter i sin blogg)

Får väl först och främst krypa till korset med att jag inte
vet exakt när sista lastfartyget var vid PLM. Men än finns väl någon gammal ”hytträv”
kvar som har koll på det?

Dagskär bör dock ha varit bland de sista, Dagskär köptes i
januari 1983 av Br Weistrand Harge. Dessa var mej veterligen aldrig i Vättern med
henne, trots att familjen Weistrand ägde henne till 1992. Det fanns som Ove
skriver inget frakt underlag till Vättern och på Göta Kanal allt gick med
lastbil.

Dagskär har dock varit i Vättern på senare år då hon 2001
passerad Vättern på väg till Gävle dock som fritidsbåt. För den som är nyfiken
på Dagskär idag finns hon i Gävle under ombyggnad.

Och har en egen hemsida: http://dagskar.se/

Lite roligt är det att Ove även skriver om Sandie (ex Vargön
V), som är syster båt till Dagskär (ex Vargön IV).

Båda levererades som pråmar eller läktare till Vargöns bruk.
Och båda blev ombyggda till motorfartyg vid Trellevarvet på Kållandsö.

Sandie det största frakt fartyget som gått i trafik på Vättern.
Så stort att hon inte kan passera vissa slussar i Götakanal utan att slussas
baklänges genom dem. Ironiskt är också att skeppare på henne var en annan
broder Weistrand.

Sandie såldes från Stockholm
1988 till Oljefirma J.Christensson, Styrsö och fick namnet Sjöbjörn VIII.
Därifrån såldes hon till DGW Sand Co. i Storbritannien och återfick namnet
Sandie. Bild från Padstow 2001:

http://www.martinwebbphotography.com/photo_7855.html

Om vi nu fortsätter med resten av släkten (på lite närmare
håll). Har vi farmorsbror Oliver fotograferad ombord på Wilhem Tham. Där han
arbetade som rorgängare de sista yrkes verksamma åren. Makarna Pettersson
träffades 1922 under bärgningen av Per Brahe. Ruth som var bonddotter från
Väversunda fick alltså ett yrkesliv i insjöfart.. Junos Första Järnlast till
Askersundsverken skedde 2- 7 november 1939 och bestod av 79,78 ton för den
frakten fick de brutto 438 kr och 68 öre. Det var den 33:e frakt resan av
totalt 37 st.

Den sista järnlasten till Askersund var 23-29 oktober 1962
114,960 ton (blev förlängd 1946 så hon kunde lasta betydligt mer) brutto intäkt
från den resan 1609 kr och 44 öre resa 21 av 23 det året som blev hennes sista
i frakt fart. Farfar Paul hade uppnått pensions åldern och klev iland.

Hon såldes under vinteruppläggningen 1962-63 och
köpekontraktet upprättades på Landskyrkans kyrkogårdsmur, men det är en annan
historia.

Juno seglade ett antal år som lustjakt i Stockholm men
såldes 1982 till Norge.

Där hon blev vrak under en storm 1987.

mvh

Anders E ( och som Ove skriver kommentera gärna)