”Väntande Märta” . En träskulptur av en stock från ångfregatten Vanadis skapad av Sonja Örman-Eriksson.
Ångfregatten Vanadis under världsomseglingen åren 1883 och 1885. Båten var 64 meter lång och hade en besättning på 320 man. Det fanns 22 kanoner ombord.
Sonja Öhrman-Eriksson visar i slutet av augusti i Askersunds konsthall prov lite ur hennes långa konstnärskap.
Bilden kommer från Båt-Harry Karlssons stora bildsamling. Vanadis gick ett hårt öde till mötes på 1940-talet då hom höggs upp till ved.
I trappan upp till konsthallen i Askersund står ”väntade Märta” och väntar. Den märkliga träskulpturen har skapats av Sonja Öhrman-Eriksson i Lerbäck och har en gång i tiden ingått i båtmuseets samlingar. Märta väntar på en utställning i slutet av augusti med just Sonjas konst. Det är ovanligt att hon ställer ut sin konst, men kultur-och fritidsnämnden i har sett till att blir en utställning.
Konstverket som står i trappan är udda och föreställer en väntande sjömanshustru. Faktum är dock att ”den väntande Märta” själv varit ute på en världsomsegling i slutet på 1800-talet. Trästocken son Sonja gjort den fina skulpturen av har tagits från den berömda ångfregatten Vanadis. Båten byggdes 1862 och var det sista örlogsfartyget i trä. Hon var ute på en världsomsegling åren 1883 och 1885.
Men hur har då en stock efter Vanadis hamnat hos Sonja i Lerbäck? Själv tycker hon att det är en smått otrolig historia och det är bara at hålla med om det.
-I början på 1950-talet gick jag på konstfack i Stockholm. En morbror som byggde inredningar till ubåtar gav mej ett tips om att det fanns fina stockar att göra skulpturer av i en källare på Kungsholmen, berättar Sonja.
-Jag hittade en stock, som senare visade sig vara just från ånfregatten Vanadis. Båten hade huggets upp till ved i slutet av 1940-talet. Det var dåligt med bränsle under kriget. Fastighetsägaren på Kungsholmen hade helt enkelt köpt upp stockarna från Vanadis för at värma upp lägenheter med. Av min morbror fick jag också två kopparbultar som hörde till båten.
-Mina kurskamrater på konstfacket blev väldigt avundsjuka när de fick se stockarna. Då var de svartmålade och inte särskilt vackra. När jag gjorde skulpturen ”väntande Märta” så beslutade jag mej för att spara en del av ursprungsformen på stocken, förklarar Sonja.
Askersunds egen båtexpert, Båt-Harry Karlsson, hjälpte mej en gång att ta fram bilder på ångfregatten Vanadis. Harry finns inte i livet längre, men jag minns att han berättade för mej att Vanadis byggdes under övergångsperioden mellan trä och järnfartyg. År 1893 togs båten ur aktiv tjänst. Hon blev då ombyggd till logementsfartyg och blev liggande vid Skeppsholmen i Stockholm. Fram till 1940 användes båten,. Sedan låg hon och förföll. Senare sjönk hon också. År 1944 bärgades båten, för att efter några månader huggas upp till bränsle. Harry tyckte det var helt otroligt att en stock från Vanadis hamnat i Lerbäck hos Sonja.
Sonja är spänd inför sin kommande utställning i Askersund. Som alltid. Har talat med henne i telefonen. Själv är jag lite stolt att ha medverkat till att utställningen blev av. När Sonja och jag har pratas vid har hon varit orolig över vad som ska hända med hennes konst när hon inte finns kvar i livet. Hon ville också gärna ställa ut men visste inte riktigt hur det skulle gå till. Efter ett samtal jag hade med kultur-och fritidsnämndens ordförande Lennart Andersson, löste sig det hela ganska snabbt. Han besökte Sonja i Lerbäck i sällskap med några från förvaltningen. Sedan har Ylva Eklind på förvaltningen ordnat det mesta.
-Hon har varit helt underbar, berömmer Sonja, som nu funderar hon skall orka med alla uppståndelse som det blir av en utställning.
Säkert går det bra. Och med Ylvas hjälp kommer hon att finnas på plats när det drar ihop sig till vernissage i konsthallen.
PS! Kommentera gärna. Det skulle vara trevligt
Får tacka för kommentaren. Det var intressanta upplysningar. Jag har bara hört Sonja berätta om Vanadis. Men du visste mycket mera om fartyget.
Ove
Tackar för kommentaren. Den tillförde en massa till artikeln om Sonja. Jag har bara hört henne berätta om Vanadis tidigare.
Det är inte bara Sonja som använt sig av trä från Vanadis. Prins Oskar Bernadotte som var löjtnant ombord på Vanadis vid världsomseglingen lät tillverka tavelramar av trä från Vanadis. Det finns flera föreningar i Sverige som har ordförandeklubba av svartek från fartyget. Själv har jag ett block från Vanadis.
När Vanadis såldes för upphuggning 1943 var det många som protesterade. Man tyckte att fartyget borde bevaras som museiföremål. Hon var med när ön Bartholomei
återlämnades till Frankrike och vid Suezkanalens invigning.